תסמונת התעלה הקרפלית  
ניתוח ללא חתך בשיטה אנדוסקופית

תסמונת התעלה הקרפלית נחשבת לאחת התסמונות הנפוצות והמוכרות ביותר בעידן המודרני, מאחר והיא מהווה את אחת הסיבות המרכזיות לתחושת כאב, אי נוחות, נימול ועקצוץ בשורש כף היד. אנשים רבים סובלים מהתסמונת, כתוצאה מביצוע חוזר של אותה הפעולה לאורך זמן, כמו למשל עובדי כפיים, מתכנתים, קצבים, עובדי פס ייצור במפעל ועוד. כמו כן, התסמונת נפוצה במיוחד בקרב שיפוצניקים, שנאלצים להתמודד עם עומס רב על אזור שורש כף היד לאורך כל שעות היום, לצד השימוש במקדחות ובכלי רטט אחרים, המגדילים את הסיכון ללקות בתסמונת.

אנו בקליניקה של ד"ר עמית קדמי נשמח לסייע ולייעץ לכם לגבי תסמונת התעלה הקרפלית. ד"ר קדמי הינו רופא בכיר ביחידת כף היד במרכז הרפואי רבין השרון בפתח תקווה והוא נחשב למנתח בכיר בבית החולים אסותא ברמת החייל. נשמח לספק לכם אבחון מקיף והתאמת הטיפול היעיל ביותר עבורכם.

מה מעולם לא סיפרו לכם על תסמונת התעלה הקרפלית?

אחד מתוך כל 20 אנשים יסבול בשלב כלשהו של חייו מתסמונת התעלה הקרפלית. מדובר על אחת התלונות הנפוצות והשכיחות ביותר בעידן המודרני, מאחר ורוב האנשים מבלים שעות ארוכות מזמנם בהקלדה על מקלדת או בשימוש בעכבר. כתוצאה מהמנח הבעייתי של שורש כף היד והעומס שנמשך לאורך שעות ארוכות, ישנו סיכון גבוה לפתח את התסמונת. מדובר על מצב שבו נוצר לחץ על העצב המדיאני, העובר באמצע התעלה הקרפלית, הממוקמת בשורש כף היד. הלחץ על העצב גורם לתחושת נימול ועקצוץ, שהופכת עם הזמן לתחושת כאב, שרק הולכת וגוברת ללא טיפול מתאים. התעלה הקרפלית הינה מבנה המורכב מעצמות, רצועות וגידים, המכופפים את האצבעות. במרכז התעלה עובר העצב המדיאני, אשר נלחץ ברגע שנוצרת דלקת באחד הגידים. בחלק מהמקרים תהיה הקרנה של הכאב לאמה או לכתף.

תסמונת התעלה הקרפלית – טיפול

ברוב הפעמים הסימפטומים של התסמונת מופיעים באופן הדרגתי, כאשר תחושת הכאב נוטה להתגבר בשעות הלילה, מאחר ורוב האנשים נוטים לישון עם שורש כף יד במצב כפוף. ללא טיפול מתאים, עלולה להיגרם החמרה במצב, העלולה להוביל לקושי לאחוז בחפצים או לבצע פעולות עדינות, כגון רכיסת כפתורים. הסיבות להופעת התסמונת יכולים להיות רבים, החל מנטייה גנטית ועד לטראומה שנגרמת לשורש כף היד, סכרת, הפרעות בפעילות בלוטת התריס, גידולים, עומס ממושך על האזור או שימוש בכלי רטט כגון מקדחה. התסמונת שכיחה פי 3 אצל נשים, במיוחד נשים בהיריון או נשים בגיל המעבר. הטיפול השמרני כולל מנוחה, שימוש בסדים ייעודיים ליישור שורש כף היד, תרופות נוגדות דלקת, זריקות קורטיזון ופיזיותרפיה. במקרים חמורים יהיה צורך בניתוח, על מנת להפחית את הלחץ על העצב המדיאני.

מה עוד צריך לדעת על ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך?

ניתוח שח התעלה הקרפלית יכול למעשה להתבצע באמצעות ניתוח ללא חתך, או ניתוח בשיטה הפתוחה. בשני המקרים האלו, של ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך או ניתוח בשיטה הפתוחה, המטרה היא לשחרר את הלחץ אשר נוצר על העצב המידיאני, דבר שיבטל את התסמינים השונים של התסמונת מיד בסיום הניתוח. עם זאת, יש לזכור כי זמן ההחלמה מהניתוח עלול להימשך מספר חודשים, כתלות בסוג הניתוח הנבחר, גיל המטופל וגורמים נוספים המשפיעים על תהליך ההחלמה והשיקום. 

ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך בשיטה האנדוסקופית נחשב לניתוח זעיר פולשני. במהלך הניתוח מבצעים חתך אחד בגודל של ס"מ בודד בלבד. החתך מתבצע באיזור האמה ודרכו מוחדר צנתר עם מצלמה ייעודית, המשדרת את הצילומים המתקבלים על גבי מסך ייעודי בחדר הניתוח.

בצורה כזו המנתח יכול לחתוך את הרצועה הקרפלית, על ידי שימוש במכשיר ניתוח זעיר, המוחדר דרך החתך. בסיום ההליך יוצאו המכשירים השונים מהחתך והנקב שנותר יודבק באמצעות פלסטרים.

הניתוח עצמו מתבצע לרוב בהרדמה מקומית בלבד. המטופל יחזור לביתו בסיום הטיפול והוא אינו זקוק לאשפוז בבית החולים. יש לזכור כי ככל שהניתוח יהיה פולשני יותר, כך גדלים הסיכונים והסיבוכים האפשריים. לכן מומלץ להעדיף את האפשרות של ניתוח בשיטת האנדוסקופיה, מאחר והוא פחות פולשני לכן נחשב לבטוח יותר. הסיכונים האפשריים של ניתוח התעלה הקרפלית כוללים זיהום, פגיעה עצבית זמנית, נוקשות בפרק כף היד, צלקת (במקרים של ניתוח בשיטה הפתוחה) וכישלון של הניתוח במתן מענה לסימפטומים של המטופל. כדאי להדגיש כי ניתוח ללא חתך מקטין משמעותית את תופעות הלוואי והסימפטומים השונים לאחר הניתוח.

אנו במרפאה של ד"ר עמית קדמי נשמח לסייע ולייעץ לכם, במטרה להציע את הפתרון היעיל ביותר עבורכם. לפרטים נוספים ולתיאום תור לייעוץ, צרו קשר.

רוצים להתייעץ איתי?