ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך

לא מעט אנשים סובלים היום מתסמונת התעלה הקרפלית, המאופיינת על ידי תחושת כאב בשורש כף היד. מדובר בעיקר על אנשים המבצעים את אותה התנועה באופן חזרתי במשך שעות ארוכות, כמו למשל, עובדי מפעל או כל מי שעובד על מחשב במשך שעות ארוכות.

הדבר נכון במיוחד עבור מי שאינו מקפיד על ציוד ייעודי, הנועד לשמור על מנח נכון של שורש כף היד ולמנוע את היווצרות התסמונת.

לכן כל מי שחווה תחושת כאב בשורש כף היד, שאינה עוברת מעצמה, חייב לגשת לבדיקה ואבחון אצל רופא שמתמחה בתחום. במקרים מסוימים ניתן לטפל בבעיה באמצעות תרופות ייעודיות ותרגילי פיזיותרפיה, אך במקרים חמורים יותר, יהיה צורך לעבור ניתוח לתעלה קרפלית ללא חתך.

הסבר על תסמונת התעלה הקרפלית מאת ד"ר עמית קדמי:

ניתוח לתעלה קרפלית ללא חתך – מי בכלל זקוק לכך?

התעלה הקרפלית ממוקמת בצד פרק כף היד והיא בנויה מעצמות שורש כף היד ומגידי השרירים, המאפשרים את כיווץ האצבעות. דרך התעלה הקרפלית עובר העצב המדיאני והיא תחומה על ידי רצועה, שאינה מאפשרת את ההתרחבות שלה.

לכן כאשר אחד הגידים העוברים דרכה נפגע ומתנפח, נוצרת דלקת ובצקת, הגורמות לתחושת כאב עוצמתית בשורש כף היד. הבצקת מפעילה לחץ על העצב המדיאני, דבר שמכונה תסמונת התעלה הקרפלית. התסמונת עלולה להופיע כתוצאה ממאמץ ממושך על פרק כף היד, חבלה, תאונה, מחלות הורמונליות, מתח נפשי ועוד.

הסימפטומים הראשוניים כוללים עקצוץ ונימול, ההופכים לאחר זמן מה לתחושת צריבה וכאב. כתוצאה מכך, המטופל יחווה חולשה בכף היד, קושי בלפיתה וקושי להחזיק חפצים. הטיפול הראשוני יכלול מנוחה של האזור, קיבוע ותרופות נוגדות דלקת. אך במידה ואין שיפור במצב, יהיה צורך בניתוח.

מטופל כשבוע לאחר הניתוח לשחרור תעלה קרפלית ללא חתך:

ניתוח לתעלה קרפלית ללא חתך – הדרך היעילה ביותר לשחרר את הכאב

אנשים שעברו את הטיפול השמרני ולא חוו שום שיפור במצב במשך חצי שנה ויותר, יזדקקו לניתוח לצורך שחרור הלחץ על העצב המדיאני. ללא טיפול מתאים המצב עלול להחמיר ותחושת הכאב רק תלך ותתחזק. לכן חשוב לגשת לרופא המתמחה בתחום, על מנת לקבל ייעוץ אישי.

במקרה של ניתוח, התסמינים של התסמונת צפויים לחלוף בצורה מידית, אך ההחלמה מהניתוח עלולה להימשך מספר חודשים. ניתן לעבור ניתוח רגיל הכולל ביצוע חתך בשורש כף היד, או לחילופין, ליהנות מהליך מתקדם ומשוכלל יותר, שאינו מצריך חתכים ותפרים. באמצעות ניתוח אנדוסקופי ניתן להפחית את הלחץ הנוצר על העצב, ע"י שימוש בציוד מתקדם.

ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך – הכל על תהליך הניתוח

ניתוח התעלה הקרפלית יכול להתבצע באמצעות ניתוח ללא חתך, או לחילופין, ניתוח בשיטה הפתוחה. בשני המקרים המטרה היא לשחרר את הלחץ הנוצר על העצב המידיאני, דבר שיבטל את התסמינים השונים של התסמונת מיד בסיום הניתוח. עם זאת, יש לזכור כי זמן ההחלמה מהניתוח עלול להימשך מספר חודשים, כתלות בסוג הניתוח הנבחר, גיל המטופל וגורמים נוספים המשפיעים על תהליך ההחלמה והשיקום. 

מהו ההבדל בין ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך לבין הניתוח בשיטה הפתוחה?

הניתוח בשיטה הפתוחה מתבסס על יצירת חתך בכף היד, בעוד שניתוח שנעשה בשיטה האנדוסקופית יאפשר החלמה מהירה יותר, מאחר ולא נעשה חתך משמעותי.

ניתוח שנעשה בשיטה הפתוחה כולל יצירת חתוך באורך של 3 – 5 ס"מ בשורש כף היד.

באמצעות החתך המנתח יכול להגיע לרצועה הקרפלית, המהווה את הרקמה הקשיחה המצויה בגג התעלה הקרפלית. בצורה כזו ניתן להגדיל את הנפח של התעלה ולהקטין את הלחץ המופעל עליה. בסיום הניתוח יש לבצע תפרים על מנת לסגור את החתך, דבר שעלול להוביל ליצירת צלקת.

לעומת זאת, ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך בשיטה האנדוסקופית נחשב לניתוח זעיר פולשני. במהלך הניתוח יש לבצע חתך אחד בגודל של ס"מ בודד בלבד. החתך מתבצע באיזור האמה ודרכו מוחדר צנתר עם מצלמה ייעודית, המשדרת את הצילומים המתקבלים על גבי מסך ייעודי בחדר הניתוח.

בצורה כזו המנתח יכול לחתוך את הרצועה הקרפלית, על ידי שימוש במכשיר ניתוח זעיר, המוחדר דרך החתך. בסיום ההליך יוצאו המכשירים השונים מהחתך והנקב שנותר יודבק באמצעות פלסטרים.

מה חשוב לדעת לגבי ניתוח התעלה הקרפלית ללא חתך?

הניתוח עצמו מתבצע לרוב בהרדמה מקומית בלבד. המטופל יחזור לביתו בסיום הטיפול והוא אינו זקוק לאשפוז בבית החולים. יש לזכור כי ככל שהניתוח יהיה פולשני יותר, כך גדלים הסיכונים והסיבוכים האפשריים. לכן מומלץ להעדיף את האפשרות של ניתוח בשיטת האנדוסקופיה, מאחר והוא פחות פולשני לכן נחשב לבטוח יותר. הסיכונים האפשריים של ניתוח התעלה הקרפלית כוללים זיהום, פגיעה עצבית זמנית, נוקשות בפרק כף היד, צלקת (במקרים של ניתוח בשיטה הפתוחה) וכישלון של הניתוח במתן מענה לסימפטומים של המטופל. כדאי להדגיש כי ניתוח ללא חתך מקטין משמעותית את תופעות הלוואי והסימפטומים השונים לאחר הניתוח.

ניתוח התעלה הקרפלית – מה יש לעשות לפני ואחרי הניתוח?

אין צורך בצום מכיוון שהניתוח האנדוסקופי מבוצע בהרדמה מקומית בלבד, למטופלים שמשתמשים בנוגדי קרישה מומלץ להפסיק את הטיפול כשבוע לפני הניתוח.

יש לכם שאלות נוספות בכל הנוגע לתסמונת התעלה הקרפלית? אנו במרפאה של ד"ר עמית קדמי נשמח לסייע ולייעץ לכם בנוגע לטיפול היעיל והמתאים ביותר עבורכם. ד"ר קדמי הינו רופא בכיר ביחידת כף היד במרכז הרפואי רבין השרון בפ"ת והוא משמש בתור מנתח בכיר בבית חולים אסותא ברמת החייל. נשמח לספק לכם פרטים נוספים לגבי ניתוח לתעלה קרפלית ללא חתך וכמובן לספק ייעוץ מקצועי ואבחון מעמיק. צרו קשר!

מחקר בנושא:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34150584/

רוצים להתייעץ איתי?